Label info

Kort huskeliste for utgivelser.

Alle plater må ha et unikt bestillingsnummer, som gjerne kan være en blanding av noen bokstaver (forkortelse for labelen) og deretter et nummer. For et tenkt plateselskap Norge Records kunne første utgivelse hete NRCD 201, og neste NRCD 202, osv. (Ikke bruk nuller foran det tellende tallet, og heller ikke mer enn ca. 8 karakterer til sammen i hele nummeret. Tips: ikke begynn på nr.1 – velg heller en hundreserie og start med for eksempel NRCD701).

  • Bestillingsnummeret skal stå på begge de smale ryggsidene av CD-boksen, på bakkortet, på baksiden av boken og på selve CD’en. Les grundig korrektur på dette slik at disse 5 gjengivelsene er identiske!
  • Skap gjerne et seriepreg ved å gjenta farger, ha logoen på samme sted, bruke samme estetikk på coveret, holde seg til en bokstavtype, osv.
  • CD må ha en strekkode, som skal stå på bakkortet. Musikkoperatørene kan gi deg en dersom CD’en blir distribuert gjennom oss. Du kan sjekke at strekkoden er korrekt ved å se på lengden på strekene. Den første, en av de midterste og den siste streken skal gå litt lengre ned enn de andre.
  • Boken må være oversatt til engelsk hvis utgivelsen skal eksporteres (i praksis betyr det at de fleste utgivelsene bør ha engelsk tekst). Hvis ikke for- eller baksiden er forståelig for engelsktalende, må det minimum stå: ”Information in English inside”. Det er tilstrekkelig å ha et ”English summary” hvis du ikke vil oversette hele den norske teksten, men husk alltid å tilpasse den engelske teksten til utlendinger som ikke har noen særlige kunnskaper om Norge eller norsk musikk.
  • På bakkortet kan også alle navnene på sporene oversettes til engelsk.
  • Info om opptaket; tid, sted, tekniker, produsent, etc kan gjerne stå på nest siste side av boken. Det blir ofte trangt (og stygt) og ha det på bakkortet.
  • Forsiden: er svært viktig. Kundene bruker ofte 1 sekund pr. cover når de står og blar i butikkene. Sørg for at budskapet er tydelig! Fremhev de viktigste tingene. Gjør det så enkelt som mulig. Ikke overøs coveret med tekst. Skal logoen på samme sted hver gang? Godt kjente artister står ganske fritt med hensyn til cover, mens mindre kjente artister bør gjøre det lett for butikkene og publikum å forstå hvilken musikksjanger platen inneholder.
  • Resten av boken: husk engelsk. Hvis boken er over ca. 16 sider, blir den fort fillete når man tar den inn og ut av omslaget. Bruk gjerne boken til å markedsføre dine øvrige utgivelser (en liste over andre utgivelser, evt. med bilde). Henvis til egen hjemmeside og vår hjemmeside www.skrythals.no .
  • På bakkortet: strekkode, bestillingsnummer, nummerering av sporene (fra 1 og oppover), navn på spor (husk evt engelsk), komponist og evt. arrangør og tekstforfatter bak hvert spor, varighet. Husk også denne teksten: ”Distr: Musikkoperatørene, www.musikkoperatorene.no”
  • På begge de smale ryggsidene skal både bestillingsnummeret og artist og tittel stå. Velg en tydelig skrifttype.
  • På CD’en skal artist, tittel og bestillingsnummer stå. I tillegg skal NCB’s standardtekst og logo stå (om kopiering, osv). Dette er en standardtekst som de fleste grafiske designere har.